Hur styr man en förening när förutsättningarna i samhället och för den egna verksamheten förändras drastiskt? Här ger vi förslag på verktyg för digitala möten.
Mötesmöjligheter
Möjligheterna att hålla traditionella styrelsemöten är i princip obefintliga men alternativen för distansmöten är många, det är redan idag vanigt med telefonmöten i stor utsträckning, och användningen av videokonferenser har ökat markant i hela världen under det senaste året.
Om er förening inte har börjat arbeta med videokonferenser rekommenderar Föreningskommittén att ni testar möjligheten. Det är dels ett sätt att hantera den uppkomna situationen, men även något ni kommer ha stor nytta av framöver både i styrelsearbetet och vid större möten och konferenser.
Några av alternativen som finns på marknade:
- Google meet
En tjänst som fungerar bra för den som är van vid Googles gränssnitt. Upp till 100 deltagare per möte, mötet kan vara högst 1 timme i den kostnadsfria versionen. För att ha längre möten krävs att någon av deltagarna har en licens, priserna startar kring 50 kr/mån.
- Zoom
Större möjligheter till olika anpassningar av mötet än Google meet och även stöd för möten med fler deltagare. Tjänsten kostar pengar om man ska ha sammanträden som är längre än 40 minuter. För knappa 200 kronor per månad (utan bindningstid) får man en licens som täcker föreningens behov. SKK har valt att använda sig av Zoom i allt större utsträckning, mestadels på grund av ljudkvaliteten som av många upplevs som bättre än hos konkurrenterna.
- Microsoft Teams
Microsofts motsvarighet till Google meet. Kostnadsfritt för möten upp till 60 minuter med max 100 användare. Har föreningen redan en licens för Office 365 ingår Teams utan extra kostnad. En licens kostar ca 45 kr/månad och då ingår förutom Teams även webbversioner av Officepaketet.
Med reservation för förändringar, kartläggning gjord år 2020.