Inledning
Oklara ärenden
Exteriörbeskrivning
Kvalitetsbedömning vid ett tillfälle - kuperad hund
Material, priser, rosetter etc
Resultatservice / data (ej vid Katalog för PC)
Finaltävlingar
Junior Handling i finalringen
Bästa veteran
Återbud gruppdomare
Efter utställningen
Utvärderingsblanketter SRD/BSI
Checklista sekretariat
Bilagor
Inledning
Sekretariatet får aldrig lämnas obemannat under utställningen. Det är på sekretariatet utställarna i första hand kommer för att få hjälp, hämta blanketter, fråga eller klaga. Det är viktigt att de som arbetar på sekretariatet kan svara på frågor, vara behjälpliga och kunna ta emot och lugna uppretade utställare, samt att kanalisera förslag, tips och klagomål till bestyrelsen alternativt kommissarien. Någon från bestyrelsen skall alltid vara lätt åtkomlig för sekretariatets personal.
Några av de funktionärer som kan sägas lyda under chefen för sekretariatet har så omfattande uppgifter att de fått egna kapitel i handboken. Tillsammans utgör sekretariat, information, priser och plaketter, ringsekreterare och kassör hjärtat av utställningen. Naturligt är att dessa finns samlade. I många klubbar går uppgifterna i varandra.
Oklara ärenden
Det finns oftast ett antal hundägare som inte har fått sin nummerlapp. Från utställningsansvarige alternativt kassören får ni dels en lista på återbetalningar av anmälningsavgifter, dels en kopia på brev med krav och specifikation på vad som skall betalas före utställningen. De nummerlappar som tillhör respektive krav finns bifogat. Nummerlapparna utlämnas mot uppvisande av plusgirokvitto eller kontant betalning. Notera på brevkopian när betalningen skett. Om antalet oklara nummerlappar är stort bör en kassa för oklara ärenden finnas vid insläppet. Informera de som står vid insläppet om att den finns och var, samt vilken funktion den fyller.
Det kommer säkerligen också att behöva skrivas nya nummerlappar då en del utställare kan ha glömt sina hemma. Kontroll görs då gentemot katalog och obetalda anmälningsavgifter. Är allt i sin ordning skrivs ny nummerlapp.
Exteriörbeskrivning SBK
På Svenska Brukshundklubbens (SBK) utställningar kan det förekomma att exteriörbeskrivningar genomförs enligt följande rutiner: Domaren ska vara auktoriserad på aktuell ras och endast svensk domare får göra exteriörbeskrivning. Hundägaren tar kontakt med domaren med förfrågan om denne/denna accepterar. Hundägaren gör därefter upp om lämplig tid efter det att domaren är klar med sin bedömning i ringen. När hundägaren fått klartecken från domaren ska han/hon snarast informera arrangören om att exteriörbeskrivning är överenskommen.
Arrangören kan behöva tillhandahålla resultatlista som i så fall rekvireras från SBKs websida eller kansli. Hundägaren själv ska medföra exteriörbedömningsprotokoll vilket rekvireras via aktuell rasklubb. Anmälningsavgiften (beslutas av SBK) betalas till arrangören. Arrangören fördelar sedan avgiften mellan domare och arrangör enligt SBKs direktiv. Arrangörens del ska bl a täcka den stambokföringsavgift detta medföljer.
Redovisning av exteriörbeskrivningen, som ska bestå av resultatlista samt exteriörbeskrivningsprotokoll, görs av arrangören som sänder detta till SBKs kansli.
Kvalitetsbedömning vid ett tillfälle - svanskuperad hund
Hundar födda efter 2008-01-01, född i land där svanskupering är tillåten eller hund som har svanskuperats av veterinärmedicinska skäl, kan efter särskild prövning av SKK kunna ges rätt att bli exteriörbedömd vid ett (1) tillfälle samt få resultatet infört i stamboken. Hunden blir därefter spärrad för vidare exteriör bedömning. Exteriörbedömningen ska utföras av två för rasen auktoriserade exteriördomare som skriver kritik över hunden och tilldelar ett kvalitetspris, dvs CK, Excellent, Very Good, Good, Sufficent eller Disqualified alternativt Cannot be judged. Hunden deltar utom tävlan, den ingår alltså inte i ordinarie bedömning av rasen på utställningen och ska inte finnas med i katalogen. Hunden kan givetvis inte heller tävla vidare i någon konkurrensklass.
Särskild blankett för ansökan finns här på www.skk.se. Hundägaren skickar in blanketten till SKKs Tävlingsavdelning. Senast fyra veckor innan en utställning ska hundägaren kontakta Tävlingsavdelningen som därefter kontaktar aktuell arrangör som utser två lämpliga domare. Arrangören får också information om aktuell hunds ras, namn, födelsedatum, registreringsnummer och ID-nr. Dessa uppgifter samt datum och plats för utställningen anger arrangören på kritiklappen som domarna ska skriva. Rekommendationen är att arrangören tar ut en avgift motsvarande anmälningsavgift i öppen klass. Arrangören meddelar hundägaren om hur betalning ska ske, vilken dag, tid och i vilken ring de ska infinna sig, samt skickas PM med all information kring utställningen såsom t.ex. vaccinationsregler och vägbeskrivning.
Lämplig tidpunkt kan vara 15 minuter innan bedömningen börjar i ringen, alternativt efter bedömningen (men då är det förstås svårare att ange exakt tid till hundägaren). Glöm inte att informera aktuella domare och ringsekreterare!
Efteråt skickar arrangören omgående kritiken till SKKs Tävlingsavdelning i eget kuvert. Obs! Får alltså inte skickas tillsammans med övriga resultat!
Material, priser, rosetter etc
Arrangör som använder sig av SKKs hederspriser (varor/inteckningskort) ska senast vid anmälningstidens utgång beställa dessa från SKKs distributionsföretag Distributionsservice AB, se bilaga för beställningsblankett. Länsklubbarna har sedan en längre tid valt att använda sig av systemet med inteckningskort (värdebevis som inlöses mot varor). Hur mycket som ska beställas varierar, men höst- och sensommarutställningar kan innebära att utställarna vill lösa in sina inteckningskort på just er utställning. Justera därför beställningen beroende på när utställningen ligger i tiden. Ligger den vid samma tidpunkt varje år, använd förra årets beställning som mall.
Utställningsmaterial (nummerlappar, kritiker, resultatlistor, ev. prisband, ev. priskort etc.) kan beställas från SKKs distributionsföretag Distributionsservice AB, tel 08-550 949 80, epost: info@distributionsservice.se, alternativt från annan leverantör.
Gällande de inplastade priskorten med prissättningens färg vid kvalitetsbedömning måste dessa vara dubbelsidiga, dvs synas från bägge håll av publiken. Om placeringsskyltar inte används kan de inplastade korten användas även vid konkurrensplacering. Priskort i utskriftformat för Hp, Ck, certifikat och championat finns att ladda ner från SKKs webbplats. Se länklistan längst ner på den här sidan.
Vad gäller priskort är det fortfarande obligatoriskt att dela ut Cacib-kort och Reserv-cacib-kort i ringen (enligt FCIs regelverk).
Rosetter ska beställas i god tid. Om ni vill ha eget tryck på band och knappar, kontakta tillverkarna för offert. Det kan löna sig att beställa rosetter under lågsäsong för leverans längre fram. Glöm inte rosetter för jakt- och bruksklasserna om ni så önskar.
Tänk på att beställa dubbla uppsättningar rosetter för uppfödargrupper, avelsgrupper, veteraner och valpar till en tvådagarsutställning.
Rosetter för SM-kval i Junior handling (internationella utställningar) rekvireras från SHUs kansli, se mer här länk.
Mellan de olika klubbarna kan det variera vilka rosetter som delas ut gratis respektive får köpas, meddela gärna vad som gäller både i katalogen och PM:et. Var noga med att ha tydliga instruktioner till funktionärerna vad som gäller på just er utställning.
Om klubben vill ha en egen profil för BIS- och gruppvinster, bör dessa beställas i god tid. Om möjligt kan det vara priser som tillverkas på utställningsorten eller är typiskt för länet/landsänden.
Eventuella vandringspriser ska återlämnas till klubben, påminn vinnarna av priset en månad före utställningen för att vara säker på att få tillbaka priset. Ni bör se till att vinnare av vandringspriser kvitterar ut dessa så att det inte senare uppstår diskussion om utställaren verkligen fått med sig priset eller inte.
Utlämning av hederspriser och försäljning av plaketter är en viktig funktion. Den bör bemannas av erfarna funktionärer. Förutom att rätt priser och plaketter representerar ett mycket stort ekonomiskt värde så är detta ett av de ställen där eventuella klagomål kommer fram. Funktionärerna bör också vara ordentligt pålästa beträffande hur hederspriser (vid länsklubb även inteckningskort) delas ut, samt vilka plaketter som kan säljas.
Vid uppackning av priser och plaketter bör dessa kontrollräknas före utställningen. Eventuella priser skyltas upp och förses med prislapp (antal inteckningskort). Komplettera gärna med eget pris med lokal anknytning.
Växelkassa kvitteras ut hos hos kassören och redovisning av försäljning sker till densamme.
Tiderna för öppethållande bör framgå i utställningskatalogen, det är viktigt att hålla öppet en bit in under finaltävlingarna.
Resultatservice / data (ej vid Katalog för PC)
Gör en avskild arbetsplats för resultatservice. Den ska inte vara lättillgänglig för andra än aktuella funktionärer. Hit kommer alla "snabbresultatlappar" där BIR-hundar och övriga, exempelvis bästa valp, bästa veteran, bästa uppfödargrupp och bästa avelsgrupp framgår. Med hjälp av dessa sammanställs listor inför finaltävlingarna, en för varje final (se bilaga för exempel).
- Originallistorna ska förses med respektive hunds kataloguppgifter, som klistras fast.
- Kopian till uppsamlingsringen förses med katalognummer.
- Raser som ej får BIR, veteran eller grupp med HP spärras på listorna.
- Eventuella fel kommer att upptäckas i uppsamlingsringen. Skulle något fel inträffa, korrigera i originallistan.
Ni behöver följande material:
- limpennor
- saxar
- tejp
- svarta och röda pennor
- klisterunderlag
- plastficka eller annan hård plast
- kopieringsmaskin
- ohålat papper
När BIR-listorna är klara och kontrollästa ska dessa sorteras i den ordning finalprogrammet anger. Originallistorna går till stora ringen och kopieras till uppsamlingsringen. I stora ringen förs placeringarna för de fyra placerade hundarna i grupperna in på listorna. BIG- vinnande hundar klipps ur katalog och förs in på BIS-listan med ras textad direkt under gruppnamnet. Om möjligt kopiera listorna så snart en grupp är färdigbedömd, för att spara tid efter finaltävlingarnas slut. BIS-listan med resultat kopieras i X antal för att delas ut till press samt även till domarna efter bedömningen.
Program för finallistor finns i SKKs dataprogram "Katalog för PC", se särskild användarhandbok om du använder detta program.
Finaltävlingar
Till finalringen bör medtagas:
- duk - tyg eller pappersduk på rulle - dekorationer, t ex blommor med vas
- priser
- rosetter
- kvittenser för vandringspriser
- finallistor och extra kataloger
- block och pennor
- sax, klister och tejp
- något att dricka för domare samt funktionärer
Funktionärer på plats:
- Ringmaster som leder in grupperna
- Ringsekreterare
- Sambandsfunktionär som upprätthåller kontakt med uppsamlingsringen per walkie-talkie/telefon
- Funktionär som ansvarar för/bär ut priser
Junior Handling i finalringen
Bedömningen av de tävlande i junior handling ska äga rum i en separat ring, se vidare i regler för handling.
Vid presentation och placering av de tävlande i finalringen bör hänsyn tas till vederbörandes hundar vad avser de olika rasernas storlek och snabbhet för att ekipagen på ett rättvist sätt skall kunna bedömas.
Bästa veteran
Vid utställning där hanhundar respektive tikar bedöms i skilda ringar utser BIR-domaren rasens bästa veteran.
Återbud gruppdomare
Vid återbud från utannonserad gruppdomare gäller samma regler som framgår i domaravtal. Vid sent återbud ska domarbytet meddelas av speaker samt genom annonsering vid finalringen.
Efter utställningen
Städning och packning av utställningsmaterial görs antingen under kvällen på utställningens sista dag eller senare. Samtidigt som packning och städning sker får någon i uppdrag att notera det som ska köpas/beställas inför nästa utställning. Det kan vara bra att försöka städa och plocka ihop så noggrant som möjligt. Ett bra tips kan vara att städa klart redan på utställningskvällen och sedan avsluta dagen med en gemensam måltid.
Utvärderingsblanketter SRD/BSI
Domarna på samtliga länsklubbsutställningar och specialklubbar fylla i en utvärderingsblankett om de dömt ras som ingår i de Särskilda Rasspecifika Domaranvisningarna (SRD). Blanketten finns på svenska och engelska (BSI) och ska tillhandahållas domaren av arrangören. Se även det särskilda avsnittet om SRD under Domare. SRD utvärderas och uppdateras kontinuerligt varför vi ber arrangörer hålla sig uppdaterade via SKKs webbplats www.skk.se där ni alltid hittar de senaste versionerna av dokumenten.
Blanketterna samlas ihop av arrangören och skickas till SKKs kansli, sekreteraren i arbetsgruppen för SRD.
Checklista sekretariat
Klubbens utställningsmaterial behöver vara funktionsdugligt. Det kan finnas anledning att samordna utställningsmaterialet med klubbens övriga utrustning.
Stapelbara ringsekreterarlådor, t ex backar i hårdplast med avtagbara lock. Om möjligt så många att det räcker både före lördagens och söndagens tävlingar. Mellan utställningsdagarna töms lådorna och förvaras hopställda.
- Ringpärmar i A5-format för kritiker
- Boxar eller dylikt att ha priskort i
- Plastmappar för resultatlistor
- Godkända mätstickor till ringar med mätraser, taxmåttband (1 cm breda) samt mätbåge för pudlar (i samråd med kommissarie och ringsekreteraransvarig)
För resterande material till ringlådorna, se ringsekreterare.
Förutom material till sekretariatet bör det även finnas material för påfyllning till ringsekreterarlådorna. Sekretariatspackningen bör innehålla följande:
- Extra inplastade priskort alt. extra prisband
- Block högst A5
- Pennor; röda, svarta, sprit samt överstrykningspennor
- Gem, saxar, klister
- Handsprit
- Kniv, hammare, tejp av olika storlekar
- Hålslag, häftapparat
- Tomma nummerlappar
- Kartongpapper (att skriva skyltar på)
- Säkerhetsnålar, gummiband
- Kuvert
- Sjukvårdslåda
- Kassaskrin till: kassören, funktionärerna vid pris- och rosettbordet, funktionär vid information, insläpp samt andra typer av försäljningsställen
- Blanketter av olika slag, PM för närliggande utställningar
- Utställnings-, registrerings-, lydnadsprovs- och agilitybestämmelser
- Dopingreglementet
- Blanketter för oacceptabelt beteende
- Blanketter för hund som förvaras på olämpligt sätt
- Instruktioner till domare avseende obligatorisk mätning
- Blanketter Utvärdering av SRD-listan / Evaluation of the BSI
- Häftena Särskilda Rasspecifika Domaranvisningar samt Special Breed Specifick Instructions
- Stadgar
- Rasstandards
- Extra kritiklappar
- Extra resultatlistor
- Bajspåsar
- Sopsäckar
- Kataloger
- Översiktskarta
- Kopiator
- Servicetelefoner
Bilagor Sekretariat / information